la Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu la Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu

la Fortuna

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gemma

19 Februari 2017 | Costa Rica, Fortuna

16feb

Vanmorgen na koffers inladen en ontbijten vertrokken naar la Fortuna. Tot aan Guapiles weer dezelfde route, dus eerst boot en ook weer een uur over die onverharde weg (hobbelen dus).
In Sarapiqui bij een soda gestopt (een tentje waar je snel kunt eten) om te lunchen. La Fortuna ligt in centraal Costa Rica en is vooral bekend vanwege de vulkaan Arenal. Het ligt aan de voet van de vulkaan. Is vanaf 1968 actief geweest en heeft daar toen het dorpje Arenal helemaal weggevaagd. Hij is tot aan 2010 en 2013 nog een beetje actief geweest, maar momenteel is hij in de rustfase.
Voor we bij onze nieuwe accomodatie aan zouden komen hadden we een mogelijkheid gehad om naar waterval la Fortuna te gaan, maar door wegonderbrekingen kwamen we later aan dan gepland en kon dat niet doorgaan. Er is nog een mogelijkheid om het overmorgen te doen, maar dat wordt dan wel vroeg opstaan.
Onze lodges (met 1 of 2 andere gekoppeld) liggen tussen mooie tropische struiken en bloemen, waar ook veel kolibris en verschillende kleuren vogels tussen vliegen. Lastig op de foto te krijgen, maar toch een poging gedaan. Ook hier meteen het zwembad uitgetest. Susana had in de avond in het dorpje la Fortuna zelf en restaurant uitgezocht die in 1e instantie erg grootschalig leek, waar veel toeristenbusjes stonden. Maar we zaten op redelijke afstand van andere mensen en het eten was prima, dus toch wel goede avond gehad. Terug bij ons huisje heb ik ff een wasje gedaan. Moet af en toe toch gebeuren.

17feb

Vandaag stond de Cano Negro op het programma. We gingen met de bus er naar toe en onderweg daarheen hebben we een lokale gids opgepikt, Rafael. Hij vertelde onderweg van alles over Costa Rica, wel mooi om zo veel over het land te horen. Na ongeveer een half uurtje rijden stopten we langs de kant van de weg voor de 'chicken of the tree'. Bij een restaurant zaten in enkele bomen ca 200 leguanen . Die worden zo genoemd omdat ze naar kip smaken, maar ze zijn beschermd. De eigenaar van het restaurant is 30 jaar geleden begonnen met het voeren van de dieren en sindsdien zijn er steeds meer bij gekomen.
Ook stopten we bij een suikerriet plantage waar ze bezig waren met het oogsten. De werkers, meestal nigaracuanen, slaan met machettes de bladeren van de stammen en gooien die vervolgens bij elkaar. Een grijper pakt ze op en gooit ze in een er naast rijdende vrachtauto, die het vervolgens naar de fabriek ca 10 km verderop brengt waar het wordt verwerkt. Erg zwaar werk,
Na 2,5 uur rijden met een tussenstop voor koffie en toilet, de meesten hadden al behoorlijk last van darmkrampaanvallen, kwamen we aan in Los Chilos bij de rivier Rio Frio. Deze rivier scheidt Costa Rica van Nicaragua. Nadat de lunch aan boord was gebracht vertrokken we met de boot en al snel zijn de eerste dieren gespot. Verschillende soorten reigers,ijsvogels, zwaluwtjes, ibissen, een schildpad, basilisk, leguanen, 2 kaaimannen, en apen die langzaam met de boot meelopen. Onze kapitein David werd ook wel 'snake-eye' genoemd en die naam paste ook perfect bij hem. We voeren tot de grens met Nicaragua en zijn hier nog ff aan land gegaan om de grens over te steken voor een foto met/voor een bord van Nicaragua. Daarna weer teruggevaren om vervolgens nog een stuk de andere richting op te gaan. Na enkele kilometers gingen we aan wal om te lunchen, wel op de boot vanwege de zitplaatsen. Hier keken een aantal brulapen en een hond toe hoe wij de lunch lekker aan het oppeuzelen waren. Verder zagen we aan deze kant ook nog een groepje zwarte gieren en een aantal 'long-nosed bats' oftewel vleermuisjes.
In de avond zijn we nog met 4 anderen van de groep naar 'Paradise Hotsprings geweest, waar je warmwaterbaden had. Heerlijk relaxen in verschillende temperaturen waterbaden, die uit de bron van de Arenal vulkaan komt. Een cocktailtje kan daarbij natuurlijk niet ontbreken. Bij de entree zat ook een diner bij, dus was het avondeten ook weer geregeld. Chauffeur William stond op de afgesproken tijd weer klaar en bracht ons weer netjes terug naar de accomodatie. Morgen gaan trekken we van verder door naar Rincon de la Viega waar we 1 nachtje zullen verblijven.

• 19 Februari 2017 - 11:17

Richard Martens:

Prachtig om te lezen wat jullie allemaal meemaken in Costa Rica! Jullie vervelen daar in ieder geval niet.