San Gerard de Dota en Vergel de Punta Mala - Reisverslag uit Punta Mala, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu San Gerard de Dota en Vergel de Punta Mala - Reisverslag uit Punta Mala, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu

San Gerard de Dota en Vergel de Punta Mala

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gemma

01 Maart 2017 | Costa Rica, Punta Mala

22feb
Vroeg vertrokken richting San Gerardo de Sota. We moesten eerst weer terugrijden naar San Jose waar we iemand vd groep afzetten die besloten had om zijn reis vervroegd af te breken. Het voldeed niet aan zijn verwachtingen. Doordat het erg druk was in San Jose zelf, hebben we hier wel wat oponthoud mee gehad.
De koffiepauze namen we in  Cartago, de vroegere hoofdstad van Costa Rica. Dit was vlak bij de basiliek van de beschermheilige van Costa Rica, Maagd van de engelen. Hier verscheen de heilige maagd Maria op een steen aan een jonge vrouw, zij kreeg later helende krachten. Op 2 aug komen mensen uit heel Costa Rica naar deze basilisk om genezing te vragen. Zij doen dit door al biddende op hun knieën naar het altaar te gaan.
Via de Cerro de la Muerte (de berg van de doden) reden we naar San Gerardo de Dota, wat in de vallei ligt met de heilige dorpjes. Het staat bekend om zijn rivier met de waterval, ligt in een nevelwoudgebied.
en er komen veel quetzals en emerald toekanets voor. Rond half vijf kwamen we bij onze bestemming aan na een erg bochtige en steile weg naar beneden. Ook hier weer een mooi huisje tussen de bomen en bloemen met veel zwaluwtjes en kolibries. Met zeven van de groep zijn we naar het restaurant van het ernaast gelegen luxe hotel geweest voor een heerlijk dinerbuffet. Deze keer geen bonen met rijst. Er werd geadviseerd door Sawadee om bij ons hotel niet te dineren en te ontbijten, omdat bij een aantal groepen die ons voor gingen er veel ziek waren geworden nadat ze hier gegeten hadden.
Bij terugkomst bij de receptie nog gepoogd om 'boer zoekt vrouw' te kijken bij een heerlijk haardvuurtje, maar WIFI was niet heel fantastisch, dus hebben er niets van gezien. Wel hebben we de jongens van de receptie verblijd met ons mee zingen op Queen en REM.

23feb
Vandaag reisdag naar Vergel de Punta Mala aan de zuidkust van Costa Rica. We vertrokken om 10.00, maar eerst heb ik nog samen met Frans om 6.00 een wandeling naar de Cataratawaterval gemaakt. Zo vroeg omdat je dan meer kans hebt om vogels te spotten. Johan lag nog wel lekker in zijn bed dus die bleef liggen. Het was een mooie en ook wel een avontuurlijke wandeling op het einde naar de waterval. Avontuurlijk, omdat je liep over rotsen, boomwortels en half kapotte trappetjes. De rest van de groep die wilde wandelen naar de waterval vertrokken om 7.00 voor de wandeling. Onderweg kwamen we een aantal quetzals tegen en ik denk een trogon (familie vd quetzal). We passeerden in het begin ook een forellenkwekerij die hier meer in het gebied zitten.
Hoe dichter we bij de waterval kwamen, hoe avontuurlijker het werd. Maar zeker de moeite waard. En uiteindelijk hebben alleen wij de waterval gezien, de rest vd groep keerden om op de helft vd wandeling.
Rond 10.00 vertrek verder richting het zuiden. In de bus hebben we overigens een jarige,  Marinda wordt 34jaar.Over de berg vd doden reden we via San Isidro (waar we voor de komende 5 dagen moesten pinnen, omdat het voorlopig niet meer kan in de middle of nowhere)  naar Uvita om boodschappen te doen. Je ziet hier dat je echt in een kuststreek zit, overal zie je hippies en mensen in strand tenues. Er is deze week overigens hier ook een of ander muziekfestival.
De komende 2 nachten logeren we bij Kees in zijn Rio Tico Safari Lodge. Hier slapen we in tenten bij een rivier en dus weer mooi in de natuur. De tenten zijn vrij groot met een douche die water uit de rivier levert.
Vanavond bij een tilapiarestaurant gegeten waar veel keuze was: hele tilapia, tilapiafilet en kipfilet. Maar het was lekker. En als slot vanwege Marinda's verjaardag mocht zij, vlgs Latijns Amerokasns  gebruik, gaan meppen op een pinhata. Leuk om eens gezien te hebben.

Ze hebben hier overigens in Costa Rica nog een ander 'gebruik'; vanwege de riolering die hier slecht is,  mag je geen toiletpapier in de toilet gooien. Dat doe je dan in de prullenbak wat in het begin wel ff wennen was en het gaat nog steeds wel eens mis bij mij.

24feb

Heerlijk geslapen in een supersized bed en ontspannen wakker worden met de stromende rivier en andere natuurgeluiden op de achtergrond. Wat wil je nog meer? Hier kunnen we nog wel een week blijven. Maar helaas morgen weer door. Natuurlijk vandaag eerst nog walvissafari en snorkelen. Na het ontbijt werden we naar de boot bij het strand gebracht. Eerst instructies ontvangen hoe op de boot te komen en in de boot te gedragen. Toen op zoek naar de dolfijnen en zoeken en zoeken. Helaas geen walvissen gezien. Wel kwamen er een aantal dolfijnen met de boot 'spelen'. Was ook leuk om te zien. En als toetje nog even snorkelen. Was leuk om verschillende visjes te zien. Johan heeft er ook nog een paar op de foto gekregen.
In de middag naar een waterval gelopen die dichtbij de rio tico lodge lag en daar ook nog gezwommen.  De dag afgesloten met een zonsondergang op het strand en een BBQ-kip en -garnalen bij een dichtbijgelegen restaurant gegeten. Morgen naar Corcovado waar we 3 nachten nog meer in de middle of nowhere zitten en dus geen bereik hebben.