Corcovado - Reisverslag uit Agujitas, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu Corcovado - Reisverslag uit Agujitas, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu

Corcovado

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gemma

02 Maart 2017 | Costa Rica, Agujitas

25 feb.
Reisdag naar Corcovado. Corcovado ligt op het schiereiland Osa en is nog een ongerept en beschermd gebied. Met bus reden we eerst naar Sierpe waar we na een korte koffiepauze met een bootje naar Corcovado werden gevaren. We hadden tevoren al onze bagage moeten splitsen, omdat niet alles op de boot kon. Wat achterbleef werd in een opslag bewaard en wat wel mee ging moest in plastic zakken worden gedaan, voor het geval er water in de boot zou komen. Onderweg hadden we kans om walvissen en dolfijnen te spotten, maar ook nu hielden die zich verstopt. Er was ons al verteld dat we bij aankomst een 'natte landing' kregen en dat klopte ook. Het bootje werd in zijn  achteruit zover mogelijk op het strand  'geparkeerd' en moesten we uitstappen nog een stukje in de zee. Terwijl wij nog 10 min over het strand moesten lopen, werden onze spullen met de boot op de goede plaats afgezet.
Ook hier zitten we in huisjes op een park, dit keer wel eenvoudige huisjes waar alleen koud water is en de stroom nog wel eens kan uitvallen. Rond de huisjes en op het strand kun je apen, ara's, gieren en nog wat andere kleine vogels zien.
Omdat de zee op ons stukje strand vandaag rustig was, mochten we hier in de zee. Normaal gesproken is de zee en de stroming hier erg wild en sterk en moet je echt oppassen.  Dus wij nu proberen, maar wij vonden hem nu ook aardig wild. Echt uitkijken geblazen. Het water was wel heerlijk warm. Met een broek en bovenstukje vol zeezand (van het over de grond gesleept worden door de golven) ben ik erna onder de douche gaan staan. Susana ging namelijk om 16.00 een wandeling in de buurt maken. Leek mij wel leuk, dus ben ik mee gegaan. Een stukje omhoog waarbij je op sommige momenten mooi uitzicht had over het strand met zijn palmbomen. En natuurlijk vogels spotten. We waren net op tijd terug om de zonsondergang nog te aanschouwen. Ook mooi.
Aangezien je hier geen winkels en restaurants hebt, eten we op het naastgelegen park. Natuurlijk ook hier rijst met bonen, maar gelukkig voor mij ook wat anders.
Het is hier erg warm om te slapen, de ventilator brengt uitkomst.

26feb
Vanmorgen na het ontbijt de boot in om te gaan snorkelen. Eerst plusminus 45 min gevaren naar een eilandje voor de kust Isla Cano. Vlakbij bij het eiland een korte uitleg over snorkelen, daarna  uit de boot en snorkelen maar. Mijn duikbril sloeg elke keer aan, ook na verscheidene keren tuffen in de bril en schoonmaken (wat hoort voor je de duikbril gebruikt). Door de beslagen 'ruitjes' toch nog wel wat vissen gezien. Toch maar ff wat aan de bril laten doen. Hij brandde de 'glazen', maakte het schoon en daarna had ik idd veel beter zicht op de vissen. Echt  supermooie visjes/vissen met soms felle kleuren strepen en spikkels alsof het diamantjes waren. En toen kwam er ook nog een zeeschildpad voorbij. Lang bij gezwommen. Zo nu en dan ging hij ook naar de oppervlakte om adem te happen. En johan heeft nog een haai gezien, als enige. Jammer dat ons waterdichte toestel toch water heeft binnen gekregen, waardoor hij het niet meer doet. Ach ja, dan maar alles inprenten in ons geheugen.
Tussentijds het eiland aangedaan en daarna nog een 2e keer gesnorkeld. Toen leek het net of we in zeeaquarium aan het zwemmen waren. Ook supermooi. Bij terugkomst op een strandje een verzorgde lunch tussen de palmbomen.
Na de lunch nog naar de riviermonding Rio Claro gelopen en daar kort gezwommen. Was heerlijk koel en zoet water. We zagen nog dat het zoute water van de pacific hier mengde met het zoete water van de rivier. Het laatste stukje terug lopen was wel zwaar door het mulle zand van het strand, dus waren helemaal moe en zijn op bed geploft met de ventilator aan. Morgen naar Nationaal Park Corcovado.

27feb
Om 5.00 de wekker, want we moeten om 6.00 ontbeten en al naar de boot lopen. Die brengt ons naar Nationaal Park Corcovado. In dit park zouden we onder andere tapirs, poema's en doodshoofdaapjes zien, die we nog niet gespot hebben. Binnen een uur meerden we daar aan en kwamen we via een 'natte landing' aan wal. Gids Cesar leidde ons door het park heen en vertelde regelmatig wat over de dieren. We hebben helaas geen tapirs, poema's en doodshoofdaapjes gezien, maar nog wel wat andere dieren zoals neusbeertjes, slingerapen en brulapen, verschillende vogels en soort kalkoenen, hagedissen en een luiaard met baby. Het is vandaag erg warm, dus vanmiddag niet veel meer gedaan dan gechilled en biertje gedronken. Morgen weer naar de laatste nieuwe bestemming, Manuel Antonio. Ook daar is een Nationaal Park.

• 02 Maart 2017 - 12:40

Joke Seegers:

wat een geweldige ervaring lijkt me dit allemaal