Manuel Antonio en San José, het einde nadert. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu Manuel Antonio en San José, het einde nadert. - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu

Manuel Antonio en San José, het einde nadert.

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gemma

03 Maart 2017 | Costa Rica, San José

28feb

Vanmorgen was het weer spullen pakken en verder trekken. Na een (verplichte) ochtendwandeling over het strand en via een 'natte opstap' met de boot terug naar Sierpe gevaren. Onderweg bij Drake-bay aangeweest om iemand op te pikken die ook in Sierpe moest zijn. Helaas ook deze keer geen walvissen gezien, maar dat had ik al ingecalculeerd. Dan moeten we die toch nog maar ergens anders gaan spotten.
In Sierpe werden we weer herenigd met de rest van onze spullen die in de opslag stonden. Het laatste stukje reden we via de kustweg naar Quepos om vervolgens bij Manuel Antonio aan te komen. Manuel Antonio is een toeristische trekpleister, zowel voor costericanen als toeristen. Vooral door de combinatie van strand en natuurpark en voor de costaricanen redelijk dicht bij San Jose (4 uurtjes rijden). Je kunt hier de dieren van dichtbij zien; door de vele toeristen die de dieren eten hebben gegeven zijn ze gewend geraakt aan mensen. Maar hierdoor zijn sommige dieren ook agressief geworden en jatten ze spullen van de mensen, vooral de capucijneraapjes en wasberen.
Halverwege de middag kwamen we aan bij ons hotel boven op de top van een heuvel, waardoor we een mooi uitzicht hebben over de bomen en de zee. Na de koffers neer gezet te hebben, plonstten iedereen in het zwembad van het hotel. Heerlijk even afkoelen, want ook hier is het aardig warm. Van 16.00 tot 18.00 was het happy hour, 2 cocktails voor de prijs van 1 en 6 bier voor 10 dollar. Alcohol vloeide vanaf die tijd ruim. Alleen de barman was niet zo snel in het maken de cocktails dus dronken werden we er niet echt van.
Ook sprak een oudere, gepensioneerde niet man ons aan, Cor Kijzers. Hij had gezien dat er nederlanders bij het ontbijt stonden en was daar nieuwsgierig naar. Hij was Nederlander die al ruim 50jaar in Canada woonde en nu aan het overwinteren was in Costa Rica. Hij sprak nog goed Nederlands. Vond het leuk om weer even Nederlands te kunnen spreken denk ik en hij vroeg of we nog een pocketboekje bij ons hadden die hij mocht lezen. Kon hij moeilijk aan komen zei hij. Ik bood hem mijn leesboekje maar aan. Als ik daar iemand blij mee kan maken.
's Avonds in het centrum van Manuel Antonio gegeten, lekker gegeten. Toppunt was de luiaard die over de electriciteitsdraden 'liep' naar zijn plekje bij de paal. Dit deed hij blijkbaar elke maand. Hij had iig genoeg bekijks.

1mrt

Op tijd naar het Nationaal Park Manuel Antonio om de drukte en warmte voor te zijn, maar beiden is niet gelukt. Gelukkig verspreiden de grote getale toeristen zich vrij snel. Paar korte routes gelopen, omhoog en omlaag, met paar uitzichtspunten over strandjes en de zee. Qua dieren geen nieuwe gezien, wel veel nieuwsgierige, brutale en soms agressieve capucijneraapjes. Ook wasbeertjes, luiaard met baby en leguaan/hagedis
Tegen een uur of drie waren we weer bij he te hotel. Rest van de middag bij en in het zwembad gelegen.
In de avond afscheidsdiner, want 3 anderen zullen hier nog 3 dagen blijven. Wij vertrekken morgen met de rest naar San Jose, waar we dan om 3.30 's nachts naar het vliegveld zullen worden gebracht.

2mrt

Nu echt de laatste dag aangebroken. Rond 9.45 vertrokken met de bus, langs de kustweg richting San Jose. Bij de brug over Tarcolesrivier gestopt, net als vele andere toeristen. Trekpleister hier de vele krokodillen. Echt veel. Maar niet zwemmen dan.
Iets na tweeen kwamen we aan in San Jose. We hebben heel toevsllig dezelfde kamer en die heerlijk toeterende trein (not) is er ook nog. Vanmiddag hebben we nog een snelle sight seeing toer gehad van Susana. Wel mooi, want de 1e keer in San Jose zijn we niet verder gekomen dan de begraafplaats en de winkelstraat. En ze kon er ook wel het een en ander van vertellen.

De 3 weken zijn voorbij gevlogen. We hebben mooie natuur gezien, veel dieren gespot. Helaas niet alles van ons verlanglijstje, maar de natuur kun je niet dwingen. We hebben met dank aan Susana ook veel over haar land gehoord (geschiedenis, sages en andere wetenswaardigheden). De Tico's en Tica's zijn erg vriendelijk en behulpzaam. En natuurlijk ook weer nieuwe mensen leren kennen. Al met al een erg leuke vakantie geweest.

• 03 Maart 2017 - 06:32

Abigael:

Heerlijk om alles mee te lezen!!
    Bedankt voor al je verslagen

• 03 Maart 2017 - 08:59

Gemma:

Mooie verslagen geworden en ben dan ook heel
    nieuwsgierig naar de foto's.Een goede vlucht naar huis.

• 03 Maart 2017 - 18:56

Rita:

Dank voor al jullie mooie verhalen. Zo levendig. En weer veel moois om op terug te kijken. Idd, erg snel gegaan die 3 weken. Een hele goede en veilige terug vlucht.

Rita.

• 03 Maart 2017 - 21:44

Johan En Gemma Bick:

Ik heb er wel foto's bij gedaan mam, maar ze staan niet altijd bij het goede verslag. Aantal staan bij het 1e verslag, kreeg ik niet veranderd. Nu aan het wachten op Houston.

• 04 Maart 2017 - 09:21

Richard:

Jullie hebben een mooie rondreis gemaakt. Veel meegemaakt. Echt een aanrader om naar Costa Rica te gaan. Wat een pech dat jullie geen walvissen zagen. Net als in Nieuw-Zeeland in Kaikoura ook geen walvissen gezien....
    Boer zoekt vrouw kijken in Costa Rica... Hoe bestaat het! Verder mooie en leuke foto's van de reis.
    Mijn buurvrouw Anita is pas terug van Costa Rica en heeft van genoten.
    Goede reis terug.

• 04 Maart 2017 - 16:44

Martha:

fijn dat jullie het naar de zin gehad hebben...daar doe je het tenslotte voor......Fijn dat we mee mochten genieten....qua tekst en de foto's.....welkom in ons mooie koude natte weertje.....