Een bumpy ride/flight - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu Een bumpy ride/flight - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu

Een bumpy ride/flight

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gemma

12 Februari 2017 | Costa Rica, San José

Vrijdagnacht ging al vroeg de wekker, kwart voor drie. Ondanks dat we niet veel meer hoefden te pakken was het echter toch al snel vier uur voor we met buurman Alex richting Schiphol vertrokken. Gelukkig waren we net voor de spits bij Amsterdam, zodat we ruim op tijd daar waren. Na Alex te hebben uitgezwaaid, op Schiphol wat hadden rond gehangen en Johan de tandarts nog even had gebeld (die had donderdag nog ff wortelkanaalbehandeling gehad, wat een timing), konden we op tijd inchecken.
De vlucht naar Houston ging op zich wel goed, alleen wel regelmatig wat turbulentie. Nadat we ook door alle controleposten op Houston waren gekomen en Trump ons niet heeft tegen gehouden, konden we ook op tijd richting San José. Deze vlucht viel ons beiden wel wat tegen. We hadden er ondertussen al 21uur opzitten en moesten nog 5 uur. Ook deze vlucht had turbulentie, vooral op het einde bij de landing. Ik had mijn 'kotszakje' al in de hand, maar gelukkig ging het goed. Onze reisleidster Susana stond ons op te wachten en bracht ons met het busje die ons de komende 3 weken zal vervoeren, naar het hotel Fleur de Lys. Het is een mooi Victoriaans hotel. Nadat we de sleutel van onze kamer Hortensia kregen zijn we maar meteen ons bed ingegaan, want 'moesten' morgen weer vroeg op. Omdat we van vele anderen die ons voorgingen hadden vernomen dat San José niet zo'n bijzondere stad is, hebben we besloten om naar de vulkaan Poas te gaan, een van de nog actieve vulkanen in Costa Rica. Momenteel is hij redelijk rustig, de laatste grote uitbarsting was in 1910. Poas heeft de grootste krater van de wereld, tenminste dat wordt verteld. De kraters zijn gevuld met water, maar je moet er maar niet in gaan zwemmen. Door de zwavel is dat heel zuur geworden en kan er weinig in leven. De krater en de laguna gaven mooie uitzichten. Om er te komen moesten we door een nevelwoud lopen. Doordat het daar erg nat is groeit er op alle bomen mos en ook vele andere planten, epifieten. Onderweg kwamen we daar ook een niet erg verlegen eekhoorntje tegen. Hij poseerde mooi voor de vele camera's van ons.
Op de terugeis naar San José stopten we onderweg nog om wat te eten. Daar was ook een kolibrituin waar we wat kolibri's zagen die druk bezig waren met het verzamelen van wat suikerwater.
In San José aangekomen zijn we op mijn verzoek afgezet bij de grote begraafplaats van de stad. Ik had gezien dat ze er hele mooie grote beelden hadden. Twee vriendinnen leek dat ook mooi en besloten ook uit te stappen. Er waren idd veel grote mooie beelden te zien.
Na wat foto's te hebben geschoten liepen we door de gewone straten en de grote winkelstraat terug naar ons hotel. Onderweg nog ff broek gekocht, want in de ochtend had ik een scheur in mijn broek opgelopen die in de loop van de dag ook nog groter was geworden. Erg oncomfortabel haha.
's Avonds in een restaurantje om de hoek gegeten. Ik rice without beans ;) . 'Thuis' dus nog poging gedaan om verslagje te schrijven, wat dus niet helemaal goed gegaan was. Nu dus alsnog.