Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu

Cahuita

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gemma

15 Februari 2017 | Costa Rica, Cahuita

12feb

Vandaag reisdag naar Cahuita, onze tweede bestemming. Het ligt aan de caribische kust in de provincie Limon. Onderweg zag je het gebied ook echt veranderen naar de carribean, veel palmbomen (allerlei soorten), bananenplantages en ananasvelden. Maar ook regenbuien wat blijkbaar ook vaak in dit gebied voorkomt door de ligging.
We zouden eigenlijk gaan buffetten als lunch, maar een andere auto besloot om tegen de aan te rijden, waardoor we meteen anderhalf tot twee uur oponthoud hadden. Eerst moest de politie komen en daarna nog eens een mannetje van de verzekering. Dus werd het een broodje vd bakker, ook lekker.
In Cahuita aangekomen zijn we gelijk het Nationaal Park Cahuita ingedoken met 2 gidsen. We zagen er hoog in de bomen een leguaan, luiaards, brul- en capucijnerapen en een slang. Lastig om mooi op de foto te krijgen, maar een van de gidsen had een grote verrekijker bij zich, waar hij de dieren heel mooi dichtbij kon halen. Daar maakte hij dan een foto van met een van onze camera's. Laag bij de grond waren onder andere wasbeertjes, allerlei mieren, een of andere buidelrat te zien. Helaas begon het tijdens het wandelen te regenen waar mijn camera niet zo blij mee was.
Bij onze accomodatie aangekomen konden we onze lodge in. Het ziet er wat oud uit, maar daar kijken we wel doorheen. En hier konden we de klamboe ophangen die ik ten slotte niet voor niets heb mee genomen. Was ff puzzelen hoe op te hangen, maar tis gelukt.
In de avond bij een Italiaan gegeten op paar honderd meter van de accomodatie vandaan. Seafood, we zitten ten slotte aan de kust. En na een afzakkertje maar weer vroeg ons nest ingedoken.

13feb

Vanochtend zijn we naar het Jaguar Rescue Center geweest in Puert Viejo. Hier worden allerlei dieren in nood opgevangen. Gestart als opvang voor jaguars in een achtertuintje, maar door het grote aanbod van dieren in de loop der tijd flink uitgebreid. 50% van de dieren zijn luiaards, jaguars eigenlijk niet meer. Andere dieren die opgevangen worden zijn allerlei vogels, wilde katten, krokodillen cq kaaimannen en slangen. Maar andere beesten ook als ze in nood zijn. De bedoeling is dat ze weer uitgezet worden in de natuur als de tijd daar is, maar sommige dieren blijven terugkomen en dat mag.

Aan eind vd ochtend met aantal vd groep gaan lunchen in een locaal restaurantje in het dorpje. Susana vertelde over een lokaal drankje, 'hiel' (spreek uit als jel). Moest ik natuurlijk ff uitproberen. Het is een drankje met gember, citroen en suiker. De mijne had erg veel gember, dus smaakte wel pittig.

Met een gevulde buik nog lekker langs het strand gewandeld en in de Caribische Zee gezwommen. Ik moet zeggen, de stranden zien er niet echt schoon uit. Veel takken, bladeren, maar op sommige stukken ook glas en rotzooi.

Rond half vier hebben we de lokale bus gepakt terug naar Cahuita. De chauffeur scheurde aardig over de weg heen, maar moest ook regelmatig flink op de rem om een passagier op te pikken die langs de kant vd weg stond. Bushaltes hebben ze wel, maar zijn vlgs mij niet nodig. Gewoon je hand opsteken en de bus stopt.

Bij de lodge nog het zwembad ingedoken. Vanavond onder een gitaarmuziekje in het restaurant van de accomodatie gegeten. En nog op jacht nasr kikkertjes geweest en 1 gevonden. Het was de Gaudi Leaf Frog, maar deze had zwarte ogen ipv rode. Iedereen die er was zat er gelijk met zijn camera bovenop.

Na nog een drankje met een aantal vd groep te hebben genomen, werd het toch weer pak- en bedtijd.

De groep is trouwens mooi gemixt, qua leeftijd en geslacht. Ook het onderlinge contact met elkaar is leuk, maar met de een gaat het toch mooier dan met de ander.

• 15 Februari 2017 - 10:23

Abigael:

leuk om jullie belevenissen te lezen hoor!!

Lekker genieten!! XXX

• 15 Februari 2017 - 13:03

Charles:

Ola Bickels,

mooi om te lezen dat jullie al veel meemaken en zien. De namen komen mij ook goed bekend voor, ook al is het voor mij al 19 jaar geleden dat ik daar was.
    Ook al een beetje Spaans geleerd inmiddels?

• 15 Februari 2017 - 21:07

Johan En Gemma Bick:

Buenos dias, tardas en noches. En ola haha. Voor de rest blijft het lastig. Maar reisleidster Susana in de buurt is erg handig.