Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Johan en Gemma Bick - WaarBenJij.nu

Tortuguero

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gemma

16 Februari 2017 | Costa Rica, Tortuguero

14feb

Vanochtend ontwaakt met brulaapgeluiden, wat maken die een lawaai zeg! Maar we moesten er toch op tijd uit, onze spullen moesten nl om 6.30 bij de bus zijn. Het ontbijt hadden we deze keer zelf geregeld samen met Ida. Dus bij de lodge ontbeten. Ik ben nog ff op zoek gegaan naar de 'black and green dart frog' en mbv Susana ook gevinden. Zij had me gisteravond ook getipt dat ie daar ergens moest zitten.
7.30 vertrok de bus en gingen we op weg naar Tortuguero. Het zal 4 uur met de bus zijn en nog een uur met de boot.
Onderweg kocht Susana een guanabana, dat is blijkbaar typische vrucht uit dit caribische gebied. Ook wel zuurzak genoemd. Kan niet goed omschrijven waar het naar smaakt.
Bij ons koffie-adresje nog kikkertjes gespot, deze keer de Blue Jeans Dart Frog. Ook mooie vogels, die een aantal van ons mooi op de foto hebben gekregen.

Bij een bananenplantage onderweg kon je heel goed kon zien hoe de bananen vervoerd werden We mochten niet op de plantage van Susana, omdat ze daar met veel gif spuiten (vanuit vliegtuigjes). Deze plantage leverde aan Chiquita.

Het laatste uur met de bus was echt een hobbelweg (onverhard). Een uur was lang genoeg!

Toen de boot op, want anders kom je niet bij de nieuwe accomodatie. Ook hier weer dieren gespot. De blauwe reiger, krokodillen, rivierschildpad, basilisken (soort leguaan) en ijsvogels.

Ook hier zitten we weer in een lodge. Mooi in de jungle. Ruime kamers. Het eten moeten we hier doen, want er zijn natuurlijk geen winkeltjes hier, zo afgelegen.

Praktisch heel de groep dook meteen het zwembad in om af te koelen en chillen. Morgen gaan we vroeg dieren spotten op de rivier en met vroeg bedoel ik dan 6.00. Dus wederom op tijd naar bed gegaan (wat een ander ritme heb ik hier zeg), maar nadat we eerst met zessen 'boer zoekt vrouw' hadden gekeken op uitzending gemist. Hoezo verslaafd.

15feb

Vanochtend dus de ochtendboot om 6.00 gepakt. In begin vooral veel vogels gespot en 2 soorten apen, de slingeraap en de brulaap. Verschillende reigers, toekans, ijsvogels, gieren, papagaaien en ibissen. Ook groene en bruine basilisken, leguanen en 2 luiaards die niet te herkennen waren (pluizige bolletjes hoog in de boom).

Na de lunch weer in de boot, maar nu naar het dorpje Tortuguero, waar we in het nationale park hebben gewandeld. Deze keer spinnen voor de lens gehad, een schildpad verstopt onder de bladeren, hagedissen en apen. Het was ondertussen aardig warm geworden, dus na de lunch weer afkoelen in het zwembad.

Onze lodges liggen in 'de jungle', dus tussen het groen. Met apen, kikkertjes, hagedissen en zelfs supergrote krabben en in de middag ook nog een Boa in de boom gezien. Morgen vertrekken we weer een station verder, naar la Fortuna. Daar ligt de vulkaan Arenal.

• 16 Februari 2017 - 07:10

Marende:

Leuk om te lezen Johan en Gemma! Jullie maken heel wat mee! 'Boer zoekt vrouw' kijken op Costa Rica!! :) Nog heel veel plezier met z'n allen daar en geniet van al dat moois.
    Groetjes HMTM

• 16 Februari 2017 - 09:58

Martha:

Wat een dierentuin komen jullie daar tegen......mooi om dat in het eggie te zien.....
    Mooi om te lezen hoe jullie genieten (wij genieten mee)
    BZV kun je ook niet missen als nederlander.... hahahaha....
    Wij hebben net 3dgn zon gehad, hadden we ook nodig. Het zuiden had zelfs 17 graden. Vandaag is het weer grauw en grijs en wordt er weer regen verwacht. Ga nu ff je foto's bewonderen.
    greetzzzzzz

• 16 Februari 2017 - 20:57

Richard:

Wat mooi zeg! Jullie vervelen helemaal niet! Heeft Johan ideeën opgedaan voor zijn land?

• 18 Februari 2017 - 12:16

Martin En Geertje:

Ola, Goedemorgen.
    Leuk om julliie verslag te lezen. Nog veel plezier.
    Groetjes van ons allemaal.